Få dine penge retur for en købt iPhone- eller iPad-app

Normalt kan du ikke få pengene tilbage, når du først har trykket godkend og købt en app i App Store. Men vidste du, at der er visse tilfælde, hvor du faktisk godt kan få dine penge retur? Vi viser hvordan.

Indtil for nylig havde jeg altid troet, at det var umuligt at få mine penge retur, når først jeg havde købt en app i App Store. Det står nemlig ret tydeligt i Apples betingelser, at bordet fanger når først du har trykket ’bekræft køb’. Altså umiddelbart ingen returret på købte produkter.

Som med så mange andre ting, er der dog altid et ’men’. En god ven gjorde mig nemlig opmærksom på, at han da flere gange havde returneret apps og(!) fået sine penge igen. Derfor har jeg undersøgt sagen nærmere og det viser sig at holde stik.

Du kan dog ikke bare købe alverdens apps, afprøve dem lidt på din iPhone eller iPad, for så derefter at sende dem tilbage til Apple igen og forvente en økonomisk refundering. Du skal sende en ’officiel’ klage til Apple. Det gør du gennem iTunes’ Store og din klage skal som sagt opfylde visse kriterier for at blive godkendt.

Det kan fx være den app du har købt ganske enkelt ikke virker, at den er virkelig dårligt udført, at du slet ikke havde nogen intention om at købe den eller lignende. Du kan se mulighederne i iTunes Store, når du følger guiden herunder.

Læs også: Sådan tjener du penge via din iPad

Sådan klager du over købte apps

1. Start med at åbne iTunes.

2. Gå til iTunes Store for at finde dine købte apps. Du skal have slået ’Programmer’ (apps) til i din visnings-oversigt i øverste venstre side af iTunes.

3. Du finder din købshistorik i iTunes ved at klikke på dit Apple ID i toppen (ved siden af Hjem-ikonet). Du skal muligvis logge ind før end du kan se historikken.

4. Ellers trykker du på dit ID og klikker ’Konto’ i dropdown-menuen.

5. I din konto-oversigt skal du finde og trykke på ’Købsoversigt’ –> Se alle ->

6. Klik på pilen til venstre ud for dén app du vil klage over og tryk herefter på ’Rapporter et problem’.

Rapporter et problem

7. Nu bliver du præsenteret for en ny side, hvor du skal vælge, hvilket problem du oplever ud fra en drop-downliste.

Rapporter et problem - dropdownmenu

8. Når du har valgt det rette emne, kan du eventuelt tilføje en kommentar til Apple.

9. Tryk ’Send’ og så er din anmodning sendt til Apple.

10. Nu er der ikke andet at gøre, end at væbne sig med tålmodighed og håbe på at Apple vil returnere dine penge.

Det skal siges, at det bestemt ikke virker som en umulighed. Jeg har selv oplevet at få pengene igen for en app, der ikke virkede og kender til flere andre, som også har fået positiv respons fra Apple.

Har du selv kontaktet Apple i forbindelse med app-køb?

Se den ny iPhone 11 på Pricerunner - Gå til butik og se tilbuddene

Gratis forløb: Lær at få en passiv indkomst ved at kopier en professionel investor

Photo of the Remarkables mountain range in Queenstown, New Zealand.

2 thoughts on “Få dine penge retur for en købt iPhone- eller iPad-app”

  1. tak havde købt en app ved en fejl til 6500 kr. (ivip black) det er noget lort men satser på at jeg får pengene tilbage.

  2. Jeg havde købt en apps der skulle kunne oversætte specielt fra arabisk til dansk, det kunne den ikke, den skrev bare det samme på arabisk der hvor det skulle være oversat til dansk.
    Jeg klagede over det til Apple og mindre end 15 min efter, fik jeg en mail om de ville tilbageføre pengene til min konto.
    Det gik lynhurtigt og uden problemer, en skam jeg ikke vidste det noget før for jeg har prøvet, ved en fejl, at købe langt dyrere programmer som jeg ikke kunne bruge til noget alligevel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.